Tips & adviezen

3 redenen waarom het bijhouden van uw administratie topprioriteit zou moeten hebben

3 redenen waarom het bijhouden van uw administratie topprioriteit zou moeten hebben

De administratie bijhouden is voor veel ondernemers verreweg het minst favoriete klusje. Ze houden zich liever bezig met het uitoefenen van hun vak. Schuift u het ook liever voor u uit tot het allerlaatste moment? In dit artikel leest u drie redenen om het regelmatig bijhouden van uw financiële administratie toch tot een topprioriteit te maken.




Reden 1: Nu de administratie bijhouden scheelt straks tijd

Nog even en dan is het weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting te doen. En natuurlijk doet u als ondernemer ook periodiek aangifte omzetbelasting. Een tijdrovend klusje. Of toch niet? Ondernemers die dagelijks of wekelijks hun administratie bijhouden, zijn er veel sneller mee klaar. Ze hoeven namelijk niets te zoeken, want ze hebben alle stukken meteen bij de hand (digitaal of op papier).
 

Reden 2: Uw administratie is de basis van uw bedrijf

Uw administratie vormt niet alleen de basis voor uw belastingaangifte: het vormt de basis van een goede bedrijfsvoering en het gewenste inzicht in uw kosten, uw omzet en uw winst. Zonder goede administratie is uw onderneming financieel stuurloos.

  • Hoeveel klanten heeft u momenteel?
  • Hoeveel daarvan moeten uw facturen nog betalen?
  • Welke leveranciers bent u zelf nog geld schuldig?
  • Hoeveel omzet heeft u de afgelopen periode gedraaid?
  • Kunt u die investering eigenlijk op dit moment wel doen?
  • Heeft u nog budget over voor die marketingcampagne?
     

Een administratie goed bijhouden is niet alleen belangrijk om snel uw belastingaangiften te kunnen doen, maar ook om dit soort dagelijks terugkerende vragen te kunnen beantwoorden. Wie zijn administratie op orde heeft, heeft inzicht in hoe zijn bedrijf ervoor staat. Met deze waardevolle informatie bent u in staat om:

  • weloverwogen besluiten te nemen 
  • rendementen te verbeteren 
  • de bedrijfsactiviteiten te optimaliseren 
  • u volledig te richten op uw werkzaamheden

     

Reden 3: U bent klaar voor elke belastingcontrole

Nog een reden om de administratie goed bij te houden is, dat u bij een controle van de Belastingdienst een volledige administratie moet kunnen overleggen. Kunt u dat niet? Dan kan de Belastingdienst uw administratie verwerpen en zelf een schatting maken van uw omzet en winst. Bent u het met die schatting niet eens, dan moet u bewijzen dat de schatting onjuist is. En dat is vele malen lastiger dan uw administratie bijhouden!

Onvolkomenheden financiële administratie
Bij een (deel)controle van de Belastingdienst komen regelmatig de volgende onvolkomenheden aan het licht:

Financiële gevolgen
De onvolkomenheden kunnen kleine en grote financiële gevolgen hebben. Zeker is dat het tijd kost en vaak tot discussie met de Belastingdienst leidt. En door op voorhand zelf aandacht te geven aan de regels die gelden en aan de wijze waarop deze worden toegepast in de onderneming word je je bewust van de risico’s. Op die manier kunt u de maatregelen nemen die nodig zijn voor een optimale verslaglegging via de administratie. Voorkomen is beter dan genezen. En is er een ‘dokter’ nodig dan is die binnen handbereik. Neem contact op met één van de adviseurs van Belastica.
 

Zelf de administratie bijhouden of uitbesteden?

Zoals in het begin van dit artikel vermeld, is de administratie bijhouden niet iets dat elke ondernemer van nature leuk vindt om te doen. Maar dat wil niet zeggen, dat u het niet zou kunnen. Het nadeel van het zelf bijhouden van de administratie is dat de administratie vaak tijd vergt die u eigenlijk niet kunt of wilt missen. Niet alleen in het bijhouden van de administratie en het doen van de periodieke belastingaangiften gaat tijd zitten, u moet ook op de hoogte blijven van alle regels omtrent uw administratie. En is de administratie ingewikkelder, bijvoorbeeld omdat u personeel in dienst heeft, dan gaat er nog meer tijd in zitten. Uitbesteden kan daarom een betere keuze voor u zijn.

Wilt of kunt u niet zelf uw administratie bijhouden, dan neemt Belastica u het werk graag geheel of gedeeltelijk uit handen. Vraag ons naar de mogelijkheden.





Vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het weten.
Anti-spam

Typ bovenstaande code over.
Terug naar overzicht