Tips & adviezen
Belastingaangifte doen: bereid u voor met deze checklist
Belastingaangifte doen: de basisbenodigdheden
Om belastingaangifte te kunnen doen, hebt u de volgende gegevens nodig:
- Uw Burgerservicenummer (BSN).
- Jaaropgaven. Denk daarbij niet alleen aan de jaaropgaven van uw werkgever, maar ook aan die van uitkeringen zoals AOW, pensioen, WAO, WIA, WW, lijfrente, bijstand, partneralimentatie en levensloopuitkering.
- WOZ-beschikking. Let op: voor de aangifte over 2014 gebruikt u de WOZ-waarde per 1 januari 2013. Deze waarde hebt u begin 2014 ontvangen.
- Financieel jaaroverzicht van uw hypotheekverstrekker.
- Saldi bank- en spaartegoeden. Let op: u hebt zowel de stand van uw bankrekeningen per 1 januari 2014 als de stand op 31 december 2014 nodig. De stand per 31 december 2014 gebruiken wij als controle en om u inzicht te geven.
- Overzicht beleggingen. Gebruik het jaaroverzicht waarop vermeld staat zowel de waarden op 1 januari 2014 als de waarden op 31 december 2014 en de ingehouden dividendbelasting 2014.
- Overzicht schulden en aankopen op afbetaling.
- Bewijsmateriaal van aftrekposten. Denk daarbij aan alle kosten die u in het afgelopen jaar hebt gemaakt zoals giften, specifieke zorgkosten, partneralimentatie en studiekosten.
Oorzaken van fouten in de belastingaangifte en toeslagen
Wat belastingaangifte doen ingewikkeld kan maken, is dat elke wijziging in uw persoonlijke situatie fiscale gevolgen kan hebben waar u op het moment dat de wijziging plaatsvindt, niet bij stilstaat. Denk er daarom ook aan om deze wijzigingen door te geven:
- Wijzigingen in het fiscaal partnerschap. Is uw relatie in 2014 beëindigd of heeft u een nieuwe partner ontmoet, dan heeft dit mogelijk gevolgen voor het fiscaal partnerschap. Soms is uw fiscale situatie anders dan u voor ogen hebt. Of en wanneer er sprake is van fiscaal partnerschap moet worden beoordeeld waarbij ook mogelijkerwijs ook aandacht moet worden gegeven aan de eigen woning.
- Een wijziging in uw gezinssituatie. Als u kinderen krijgt, of als voorheen uitwonende kinderen weer bij u komen wonen, kan dit invloed hebben op uw inkomen, belastingen, heffingskortingen en toeslagen.
- Uw werksituatie en wijzigingen daarin. Bent u in het afgelopen jaar bijvoorbeeld van baan veranderd of met pensioen gegaan, dan kan dit gevolgen hebben voor uw aangifte en voorlopige aanslag(en). Bij meerdere dienstbetrekkingen kan er sprake zijn van te lage inhouding loonheffingen.
Twijfelt u of een bepaalde wijziging in uw persoonlijke situatie voor u invloed zal hebben, bespreek dit dan met uw belastingadviseur. Die kan u precies vertellen hoe de vork in de steel zit en welke acties er ondernomen moeten worden.
Belastingaangifte doen: vergeet ook deze dingen niet!
De voorbereiding zit er bijna op, maar er zijn nog een paar dingen die regelmatig vergeten worden op te geven. Daarom herinneren wij u nog even aan deze zaken:
- Reiskosten. Reist u van en naar het werk meer dan tien kilometer met het openbaar vervoer en krijgt u die kosten niet volledig vergoed van uw werkgever? Dan kunt u uw reiskosten van de belasting aftrekken. U hebt daarvoor een ov-verklaring nodig die u bij de vervoerder kunt opvragen, of een reisverklaring van de werkgever nodig.
- Nieuwe woning. Hebt u in het afgelopen jaar een nieuwe woning gekocht of uw hypotheek verhoogd of overgesloten, dan kunt u niet alleen de hypotheekrente aftrekken, maar ook andere kosten. Bijvoorbeeld de afsluit- of oversluitkosten voor de hypotheek, maar ook de advieskosten, de notariskosten voor de hypotheekakte, de kosten van een taxatie en als u uw hypotheek overgesloten hebt ook eventuele boeterente. De adviseurs van Belastica kunnen u precies vertellen welke kosten u wel en niet kunt aftrekken bij de aankoop van uw huis.
Let op: Als u een nieuwe woning hebt gekocht en uw oude woning staat nog tot uw beschikking, dan moet worden beoordeeld of de betaalde hypotheekrente nog aftrekbaar is. Denk daarbij aan de datum waarop u de oude woning in de verkoop heeft gedaan. Hebt u uw oude woning verhuurd, geef dan het begin en einde van de verhuurperiode aan en geef de huuropbrengst door. Maak een onderverdeling in kale huur en kosten zoals energiekosten. - Bijverdiensten. Hebt u naast uw reguliere inkomen nog bijverdiensten? Geef die dan ook op en houdt rekening met aftrekbare kosten.
- Afkoop pensioen. Is uw pensioen of stamrecht afgekocht, dan heeft ook dit gevolgen voor uw belastingaangifte.
- Studiekosten. Kosten die u maakt voor een studie ten behoeve van uw beroep, mag u aftrekken van de belasting.
- Ziektekosten. Het gaat dan met name om ziektekosten die niet worden gedekt door uw zorgverzekering.
Belastingaangifte doen: u hebt in principe tot 1 mei 2015 de tijd, tenzij...
Als u alle documenten hebt verzameld, bent u klaar om aangifte te doen.
- Besteedt u de belastingaangifte uit? Dan zal uw belastingadviseur standaard uitstel aan vragen, en hebt u tot 1 mei 2016 de tijd.
- Doet u uw aangifte zelf? Dien dan uw aangifte voor 1 mei 2015 in, of vraag tijdig uitstel aan. Uw aangifte 2014 kunt u doen tussen 1 maart 2015 en 1 mei 2015. Denkt u langer nodig te hebben? Vraag dan uitstel aan.
Let op: doet u voor 1 april 2015 aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli 2015 bericht van de Belastingdienst. Doet u aangifte tussen 1 april 2015 en 1 mei 2015? Dan probeert de Belastingdienst u ook vóór 1 juli 2015 bericht te sturen.
Hebt u na het doorlopen van de checklist 'belastingaangifte doen' nog vragen, of loopt u tegen dingen aan waar u niet uitkomt? Stel uw vraag dan gerust aan de adviseurs van Belastica.