Tips & adviezen

De auto en de fiscus, een financiële melkkoe of een middel om milieubewust ondernemen te stimuleren?

De auto en de fiscus, een financiële melkkoe of een middel om milieubewust ondernemen te stimuleren?

Bewust omgaan met het milieu is een speerpunt van de overheid. De aanschaf en het gebruik van energiezuinige auto's is de laatste jaren gestimuleerd door verschillende subsidieregelingen en lage(re) percentages bijtelling privégebruik auto. Deze maatregelen hebben geleid tot ongewenste effecten. De vragen zijn dan ook: welke regels gelden er nu en wat zijn de verwachte veranderingen voor 2016 t/m 2019?

 

Bevorderen milieubewust autorijden

Het terugdringen van de uitstoot van CO2 (fijnstof) staat hoog op de prioriteitenlijst van de overheid. In het kader daarvan is de laatste jaren de aanschaf en het gebruik van zeer energiezuinige auto’s met een CO2 uitstoot van minder van 50 gram gestimuleerd door verschillende subsidieregelingen zoals:

  • kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
  • milieu-investeringsaftrek (MIA)
  • geen of een lage bijtelling wegens privégebruik auto
  • vrijstelling/verlaagde motorrijtuigenbelasting
     

Het bedrijfsleven en/of de werknemers hebben met energiezuinige auto’s als voordeel:

  • relatief goedkoop investeren voor het bedrijfsleven door subsidievoordelen
  • geen of lage bijtelling voor de bestuurders van de auto’s
  • milieubewust ondernemen door beperken CO2 uitstoot
  • ook belastingvoordeel op grote energiezuinige auto’s
  • besparing motorrijtuigenbelasting

 

Ongewenste effecten

De stimuleringsmaatregelen van de overheid hebben geleid tot een hausse in de verkoop van elektrische en hybride auto’s. Hiermee werd de doelstelling van de overheid, zorgen voor meer (semi)elektrische auto’s op de Nederlandse wegen, ruimschoots behaald.

De volgende ongewenste effecten werden geconstateerd:

  • De kosten van de subsidiemaatregelen waren hoger dan begroot
  • In verhouding veel investeringen in duurdere modellen 
  • De auto’s worden relatief veel gebruikt door bestuurders die grote afstanden afleggen, waardoor veel kilometers toch vervuilend zijn 
  • De beperking van de CO2 uitstoot is minder dan verwacht
  • De werkelijke CO2 uitstoot is in werkelijkheid hoger dan verondersteld (onjuiste software van fabrikanten)

 

Bijstelling belastingplan 2016: nieuwe regels voor vervoermiddelen

In het belastingplan 2016 worden maatregelen getroffen om voornoemde ongewenste effecten zoveel mogelijk te verminderen of weg te nemen. De belangrijkste nieuwe regels voor vervoermiddelen zijn (als de Eerste Kamer het belastingplan goedkeurt):

  • Alleen 100% elektrische auto blijven nagenoeg vrij van bijtelling privégebruik. Het privégebruik wordt beperkt tot 4%.
  • Het bijtellingspercentage voor auto’s met een CO2 uitstoot tussen de 1 en 50 gram stijgt in de jaren 2016 t/m 2019.
  • Vanaf 2019 zijn er nog maar 2 percentages bijtelling: 4% en 22%.
  • Vanaf 2016 wordt de in de volksmond genoemde Tesla-taks ingevoerd. Dan geldt de 4% bijtelling alleen nog op auto’s met een cataloguswaarde tot € 50.000. Voor het bedrag boven de € 50.0000 moet 22% bijtelling worden toepast.

 

60 maanden termijn; wanneer wel en wanneer niet van toepassing?

Het percentage bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden en is afhankelijk van het percentage dat van toepassing is op het moment van aanschaf. Echter: Let op! Er zit een addertje onder het gras, de 60 maandstermijn geldt niet voor alle auto’s. 
Er zijn de volgende uitzonderingen:

  • Lage percentage bijtelling, auto aangeschaft voor 1-7-2012 en nog in gebruik bij eerste eigenaar
  • Hoge percentage (25%) bijtelling bij aanschaf auto
     

Het percentage bijtelling blijft 25%, ook bij verlaging van het maximumpercentage naar 22%. Wat de consequenties hiervoor zullen zijn in de autohandel zal de toekomst uitwijzen. Mogelijk zullen ondernemers een auto inruilen en dezelfde auto met een lagere bijtelling terugkopen.
 

Schematische voorstelling percentage bijtelling privégebruik auto

Tabel: bijtellingspercentage privégebruik auto

  BENZINE

DATUM EERSTE TENAAMSTELLING IN
CO2
uitstoot
in g/km
2012
voor
1 juli
2012
vanaf
1 juli
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
0 0% 0% 0% 0% 4% 4% 4% 4% 4%
>1                 22%
1-50 0% 0% 0% 7% 7% 15% 17% 19%  
51-82         14%        
51-88       14%          
51-95     14%            
51-102   14%              
51-106           21%      
51-110 14%                
>51             22% 22%  
83-110         20%        
89-117       25%          
96-124     20%            
103-132   20%              
>107           25%      
111-140 20%                
>111         25%        
>118       25%          
>125     25%            
>133   25%              
>141 25%                

 

De auto en de fiscus: uw belang centraal

Als sparringpartner van onze cliënten stellen wij hun belang centraal. Ook met betrekking tot:

  • het bepalen van het juiste investeringsmoment 
  • het doorzien van de fiscale gevolgen op korte en middellange termijn 
  • het beoordelen of een aanschaf wel of niet uit eigen middelen moet worden betaald 
  • het aanvragen van subsidies
  • het vaststellen van de investeringsmogelijkheden
  • doorrekenen van de financiële consequenties
     

Wat voor u het beste is, kunt ú het beste bepalen na zorgvuldige overweging van het geheel van aandachtspunten en overleg. Neem gerust contact met ons op.
 

Slimme oplossingen en alternatieven

Lees in onze artikelen van volgende maand(en) over de slimme oplossingen waar de autobranche mee komt en alternatieven zoals carpoolen en het zakelijke OV-abonnement.





Vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het weten.
Anti-spam

Typ bovenstaande code over.
Terug naar overzicht