Tips & adviezen
Slimme oplossingen en alternatieven bijtelling privégebruik auto van de zaak
We willen allemaal besparen op onze autokosten. Maar hoe? Soms lijkt het niet realiseerbaar, soms is er wat creativiteit vereist en soms ligt de oplossing niet direct voor de hand. Juist daarom willen we graag enkele besparingsmogelijkheden op de autokosten met u delen. Dit artikel gaat over het openbreken van leasecontracten, besparing motorrijtuigenbelasting en inzicht waarom de datum tenaamstelling auto van invloed is op het percentage bijtelling privégebruik auto.
De autobranche komt met creatieve oplossingen
Openbreken leasecontracten
Er zijn leasemaatschappijen die actief meedenken met hun cliënten. Je ziet nu dat verschillende maatschappijen bereid zijn de huidige leasecontracten te verbreken en, nu de lage bijtellingspercentages voor in 2015 aangeschafte auto’s voor de volgende vijf jaar blijven gelden, ze meewerken aan het openbreken van de lopende contracten en hiervoor nieuwe te sluiten voor de komende vijf jaren. Dit betekent voor vijf jaar zekerheid van een lage bijtelling voor de bestuurders van de auto’s.
Andere auto voor de vakanties
Daarnaast hebben leasemaatschappijen constructieve oplossingen bedacht om de hoge bijtelling te voorkomen. Zo zijn er leasemaatschappijen die voor vier weken per jaar, bijvoorbeeld 3 weken zomervakantie en 1 week wintervakantie, een auto met een hoge bijtelling (stel een auto met een bijtelling van 20% zoals de Opel Zafira) ter beschikking te stellen en de rest van het jaar een auto met een lage bijtelling (zoals de VW Golf met een bijtelling van 7%). Op die manier wordt voor de bestuurder ruim € 100 netto per maand bespaard.
Nog meer voordeel levert het op als in plaats van deze constructie er voor vier weken een auto wordt gehuurd. Als dit tegen een scherp tarief gebeurd loopt het voordeel op naar € 150 - €180 euro netto per maand.
Op basis van auto’s die op 1 januari 2016 al in bezit zijn en waar de tarieven nog lager van liggen bedraagt het voordeel circa € 50 per maand meer. Zo kun je een behoorlijk bedrag van de kosten van de vakantie bij elkaar sparen.
Motorrijtuigenbelasting
Een ander voordeel van een auto die in 2015 al in bezit is en een CO2 uitstoot heeft van <50 gram is dat slechts 50% van de motorrijtuigenbelasting verschuldigd is.
De onderverdeling van motorrijtuigenbelasting is als volgt:
CO2 uitstoot in g/km |
Verschuldigd als percentage van de standaard motorrijtuigenbelasting* |
0 | 0% |
1-50 | 50% |
>50 | 100% |
* De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt af van het gewicht van de auto, de soort brandstof die de auto verstookt en de provincie waarin de eigenaar van de auto woont.
Moment van investeren essentieel
Vanwege de veranderingen die in 2016 ingevoerd worden denkt menig ondernemer of leaserijder na over het moment van investeren en berekent de voordelen van investeren in 2015, 2016 of 2017.
DATUM EERSTE TENAAMSTELLING IN |
CO2 uitstoot in g/km |
2012 voor 1 juli |
2012 vanaf 1 juli |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
0 | 0% | 0% | 0% | 0% | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
>1 | 22% | ||||||||
1-50 | 0% | 0% | 0% | 7% | 7% | 15% | 17% | 19% | |
51-82 | 14% | ||||||||
51-88 | 14% | ||||||||
51-95 | 14% | ||||||||
51-102 | 14% | ||||||||
51-106 | 21% | ||||||||
51-110 | 14% | ||||||||
>51 | 22% | 22% | |||||||
83-110 | 20% | ||||||||
89-117 | 25% | ||||||||
96-124 | 20% | ||||||||
103-132 | 20% | ||||||||
>107 | 25% | ||||||||
111-140 | 20% | ||||||||
>111 | 25% | ||||||||
>118 | 25% | ||||||||
>125 | 25% | ||||||||
>133 | 25% | ||||||||
>141 | 25% |
Naast het percentage bijtelling zijn de andere fiscale voordelen, zoals de subsidies op investeringen, van belang. Denk aan kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en milieu-investeringsaftrek. Investeringsaftrekken gelden niet alleen voor energiezuinige auto's, maar bijvoorbeeld ook voor het oplaadpunt.
Soms is het raadzaam te kijken welke milieu-investeringen nog meer op de lijst staan en een hoge investeringsaftrek leveren. Te denken valt aan milieu-investeringsaftrek voor een substraatmuur.
De ondernemer kijkt niet alleen naar de voordelen die behaald kunnen worden bij de investering. Er wordt ook aandacht gegeven aan de kosten van desinvestering. Gedurende een periode van vijf jaar (60 maanden) moet over het verkoopbedrag exclusief btw desinvesteringsbijtelling worden betaald. Het komt niet of nauwelijks voor, maar de desinvesteringsbijtelling kan nooit hoger zijn dan de destijds verleende investeringsaftrek!
Alternatieven
In ons volgende artikel leest u meer over de alternatieven zoals carpoolen en het zakelijke OV-abonnement.
Lees ook ons eerdere artikel
Lees het inleidende artikel De auto en de fiscus, een financiële melkkoe of een middel om milieubewust ondernemen te stimuleren?